Wpisz czego szukasz i naciśnij enter. Aby zrezygnować wciśnij Esc.

Wstępna selekcja w funduszu VC

W poprzednim wpisie, mogliście przeczytać o głównych kryteriach oceny inwestycji obieranych przez anioły biznesu. Wiecie już zatem jak ważny jest m.in. dobór zespołu oraz prezentowany produkt, dzisiaj natomiast napiszemy kilka słów, które pomogą Wam przejść od etapu selekcji, do miejsca gdzie urok osobisty robi już różnicę, czyli do prezentacji przed zgromadzeniem inwestorów.

Aby znaleźć się przed takim gremium trzeba przebrnąć przez dwa etapy, w których odrzucanych jest najwięcej projektów – preselekcję oraz selekcję aplikacji, które przechodzi pozytywnie ok. 10% z nich nadesłanych, z których natomiast już blisko połowa może liczyć na finansowanie. Cały proces (od wysłania aplikacji do podpisania umowy) trwa zazwyczaj min. 3 miesiące. Poniżej kilka słów o tym, na co zwrócić uwagę by zwiększyć swoje szanse na przejście dalej.

Proces selekcji projektów inwestycyjnych sieci/grupy aniołów biznesu

selekcja
Na podstawie: www.commonangels.com

Przedstaw swój pomysł

Wzbudzenie zainteresowania Waszym pomysłem stanowi pierwszy etap w pozyskaniu finansowania na jego realizację. Warto się zatem dobrze przygotować do tego procesu by, za sprawą niesolidnie sporządzonych dokumentów informacyjnych nie spalić przed sobą mostu na długo przed tym jak zabierzemy się do przekraczania rzeki. Zacznijmy więc od fundamentów, czyli biznesplanu oraz teasera inwestycyjnego.

• Biznesplan

Biznesplan stanowi punkt wyjścia dla dobrego przygotowania się do podjęcia poszukiwań inwestora, bez niego nasze szanse na powodzenia drastycznie spadają (jak drastycznie? gdzieś w okolice 0…). Dlaczego tak się dzieje, otóż ten 20-50 stronicowy dokument powinien dać nam odpowiedź czy nasz biznes będzie opłacalny i w jakim stopniu. Taką informację chce usłyszeć inwestor.

Na temat pisania i metodologii biznesplanu powiedziano już wiele (również na naszym blogu znajdziecie wpis o zasadach jego tworzenia). Dlatego ograniczymy się tutaj do wskazania tylko cech, którymi dobry biznesplan powinien się charakteryzować. Otóż, dobry biznesplan to:

– Krótki i spójny opis problemu rynkowego jaki rozwiązujemy
– Zarys tego co firma zrobi by dany problem rozwiązać (wizja)
– Określenie realiów rynku (konkurencja, dostawcy, odbiorcy etc.), jego rozmiaru oraz potencjału
– Zwięzłe przedstawienie strategii biznesowej
– Opis produktu/usługi – wskazanie jego przewagi nad konkurencją
– Krótka prezentacja doświadczenia i osiągnięć zespołu
– Przedstawienie szczegółów strategii wejścia na rynek, kanałów sprzedaży, analiza czynników ryzyka i konkurencyjności, analiza SWOT
– Model finansowy przedstawiający prognozę kosztów i przychodów na 5 lat wraz z dokładnym opisem każdej z pozycji
– Przedstawienie strategii wyjścia z inwestycji

• Teaser inwestycyjny

Teaser to najczęściej jedno z pierwszych źródeł informacji jakie inwestor otrzyma na temat Waszego pomysłu – musi przekonać inwestora, że… warto rozmawiać. Te kilka stron stanowi swego rodzaju streszczenie biznesplanu, dlatego ważna jest kolejność: najpierw zróbcie biznesplan potem teaser.

Nie może to być zwykły opis przedsięwzięcia, a przede wszystkim zwięzłe przedstawienie okazji inwestycyjnej. Musicie taką wskazać. Idealny teaser powinien być nie dłuższy niż jedna/dwie strony (czas – szanujmy go)oraz jasno i krótko przedstawiać cel i sposób działalności.

Dobry teaser to taki, po którego przeczytaniu inwestor zrozumie na czym polega biznes i wręcz zażąda więcej informacji. Powinien on odnosić się do kwestii istotnych przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Należy zawrzeć w nim kluczowe informacje finansowe tj. próg rentowności, maksymalne zapotrzebowanie kapitałowe czy stopa zwrotu etc.

Na tej jednej/dwóch stronach musicie zamieścić również mocne punkty swojego przedsięwzięcia. Jeśli z uwagą przeczytaliście nasz ostatni wpis, nie będzie już dla Was niespodzianką co tam się powinno znaleźć: otóż przede wszystkim Wy czyli zespół, nie zapominajcie o korzyściach jakie oferuje Wasz produkt czy usługa oraz informacji na temat rynku (dlaczego Was potrzebuje i jakie są perspektywy rozwoju). Należy też wskazać jakie wymogi prawne czy regulacyjne trzeba spełnić by wejść na rynek. Jeśli Wasz pomysł jest w jakiś sposób chroniony, koniecznie o tym napiszcie (dlaczego to takie ważne przeczytasz tutaj).

Nie zapomnijcie również o przedstawieniu najważniejszych czynników ryzyka oraz propozycji inwestycyjnej – cel teasera. Uważajcie też z formą, teaser to nie strona wypełniona oporną treścią (zmieścić jak najwięcej) czy ulotka reklamowa, musi on stanowić angażującą opowieść, rodzaj wiadomości/przekazu o idei Waszego przedsięwzięcia i propozycji inwestycyjnej.

Dobrze przygotowany teaser inwestycyjny jest bardzo użyteczny. Można go np. rozesłać do potencjalnych inwestorów. W jednym z następnych wpisów szerzej opiszemy Wam kluczowe elementy jakie powinien zawierać.

Gdzie spotkać inwestora?

We wstępie napisaliśmy, że od prezentacji przed zgromadzeniem inwestorów dzielą Was dwa etapy, jednak tak naprawdę jest ich trzy. Wstępny etap stanowią dwa kroki: podjęcie inicjatywy oraz znalezienie kontaktu do inwestora. Nie mniej jednak podjęcie kontaktu bez powyżej opisanego przygotowania nie miałoby sensu, po prostu szkoda czasu – Waszego i inwestorów.

Gdzie, zatem znaleźć inwestora? Np. anioły zrzeszają się w tzw. sieciach, grupach oraz klubach aniołów biznesu. Dzięki temu oraz dobrodziejstwu jakim bezsprzecznie jest Internet znalezienie kontaktu z inwestorem zajmie Wam kilka minut.

Znalezienie kontaktu to jednak tylko początek. Należy bowiem przejrzeć ofertę danej sieci/funduszu VC oraz jej wymagania co do projektu, np. etap inwestycji, zakres finansowania, branża. Warto przeanalizować portfolio by sprawdzić realne preferencje inwestorów. W formularzach kontaktowych zostaniecie poproszeni między innymi o krótki opis problemu rynkowego jaki rozwiązujecie, kilka kluczowych danych finansowych i kontaktowych, informacje na temat zespołu – nic co mogłoby Was zaskoczyć, jeśli przygotowaliście dobry biznesplan.

Wiecie już naprawdę dużo by etap selekcji był tylko formalnością, w jednym z następnych wpisów napiszemy kilka słów, które pozwolą Wam m.in. dobrze zaprezentować się przed inwestorami, reszta zależała będzie już tylko od Waszego produktu i umiejętności czarowania.

Zdjęcie stworzone przez Naypong / licencja www.freedigitalphotos.net

Podobne wpisy