Wpisz czego szukasz i naciśnij enter. Aby zrezygnować wciśnij Esc.

Kryteria inwestycyjne funduszy VC

Jak już wiecie coraz istotniejszą rolę w finansowaniu startupów odgrywają anioły biznesu (więcej przeczytacie tutaj). Nie rozdają oni jednak pieniędzy na „prawo i lewo”, ich łaskę należy sobie zaskarbić. Guy Kawasaki powiedziałby, że inwestora trzeba „oczarować”. Nie sam jednak urok osobisty miał na myśli – bynajmniej, zaledwie 1-4 projekty na 100 przedstawianych aniołom otrzymuje finansowanie (charyzmą i urokiem odznacza się zapewne znaczna większość). Jak więc przekonać inwestora do swojego pomysłu? Poniżej nie znajdziecie „panaceum”, a kilka rad, które pozwolą Wam podjąć odpowiedni kierunek działań. Zaczniemy od przedstawienia oczekiwań aniołów (które w dużej mierze są zbieżne z tymi stawianymi przez fundusze VC).

Oto, na co zwracają uwagę inwestorzy:

• Kto wydaje moje pieniądze?

Głównym czynnikiem branym pod uwagę przez inwestorów w procesie oceny inwestycji jest to komu, a nie ile i na co powierzają swój kapitał. Zespół, bo o nim tutaj mowa to nie tylko puste określenie, inwestorzy są bardziej skłonni dofinansować przedsięwzięcie, za którym stoi grupa ludzi (uzupełniających się kompetencjami) niż jedna osoba.

Częściej też sfinansują projekt nierodzinny. Nie chcą oni bowiem dodawać do listy czynników ryzyka związanych z inwestycją (i tak już wysokiego ryzyka ze względu na etap rozwoju firmy charakterystyczny dla inwestycji aniołów) potencjalnych konfliktów rodzinnych (rozwód, roszczenia spadkowe etc.), nie oznacza to jednak, że biznes rodzinny jest dyskryminowany, warto pomyśleć o uzupełnieniu zespołu o kogoś z zewnątrz, kto np. wniesie brakujące kompetencje.

Inwestorzy chcą poznać kluczowe osoby odpowiedzialne za projekt, ważne jest wasze doświadczenie zarówno to branżowe jak i np. w prowadzeniu działalności (mile widziani są członkowie zespołu z doświadczeniem zagranicznym). Zasadniczo nie ma co przesadzać ze skromnością – należy podkreślać swoje osiągnięcia, które mogą pozytywnie wpłynąć na sukces przedstawianego projektu. Pokaż też czego nauczyłeś się przy ewentualnych, wcześniejszych porażkach, pokaż jakich błędów uniknie Twój zespół.

Pozytywnie na wiarygodność zespołu wpływa również zaangażowanie niezależnych doradców, którzy nie będą pełnili żadnej roli wykonawczej w przedsięwzięciu, a swego rodzaju rolę nadzorczą. Ich doświadczenie w danej dziedzinie stanowić będzie formę akredytacji Waszego pomysłu. Przy czym ich udział w przedsięwzięciu powinien być w pełni uzasadniony (co do roli i kompetencji), w innym przypadku może zostać odebrany negatywnie


Główne kryteria oceny inwestycji

kryteria oceny

Źródło: www.angelcapitalassociation.org

• Jak będziecie zarabiać?

Drugą ważną grupę czynników oceny stanowią przychody. inwestorzy będą chcieli poznać Wasz pomysł na ich generowanie. Potencjalne przychody powinny pokazać, że pomysł jest skalowalny (tzn. taki, który ma szansę na dynamiczny rozwój); skalowalny na tyle by inwestor mógł osiągnąć oczekiwany zwrot z inwestycji.

Jeśli Wasz projekt już generuje przychody…, pochwalcie się aktualnymi zamówieniami, jeśli nie ma – zdobądźcie listy intencyjne. Zaprezentujcie swój lejek sprzedaży (przedstawcie liczbę potencjalnych i rzeczywistych klientów) oraz Wasz pomysł na zarządzanie nim.

Pokażcie, że rynek jest wystarczająco duży, bądź prognozy co do jego rozwoju są na tyle optymistyczne, że stworzenie solidnego biznesu staje się możliwe. Nie bójcie się posłużyć przykładem przedsiębiorstwa z branży (jeśli brak takiego w kraju poszukajcie zagranicą), w celu pokazania poziomu wzrostu przychodów (lub chociażby ich składowych jak np. ilość użytkowników etc.) – sprawi to, że Wasze założenia zostaną uznane za bardziej realne.

• Jakie są możliwości wyjścia z inwestycji…

…czyli co ja z tego będę miał i jak szybko? Możliwości wyjścia z inwestycji to ostatnia (co nie znaczy najmniej ważna) z trzech grup czynników, na które inwestorzy zwracają największą uwagę w trakcie procesu selekcji inwestycji.

Anioł biznesu to nie synonim filantropa. Inwestorzy oczekują pewnej stopy zwrotu z inwestycji, której wysokość zależy w głównej mierze od ryzyka jakie dana inwestycja za sobą niesie. Pokażcie zatem inwestorowi, że dobrze zaopiekujecie się jego pieniędzmi.

Przedstawcie preferowane przez Zespół ścieżki wyjścia oraz kilka scenariuszy. Jeśli to możliwe posłużcie się przykładami rynkowymi, może gdzieś na świecie jakiś fundusz właśnie zainwestował w podobne do Waszego przedsięwzięcie. W niektórych przypadkach warto też wskazać politykę rozwoju dominującego gracza, którego jeszcze nie ma w kraju czy regionie – może ona polegać na przejmowaniu lokalnych przedsiębiorstw.

Warto wiedzieć, że do najpopularniejszych możliwości wyjścia z inwestycji należy oferta publiczna, odkupienie udziałów anioła przez spółkę oraz odsprzedaż ich graczowi branżowemu. Pożądaną formą zapłaty jest oczywiście gotówka.

Na tym zakończymy nasz wpis. Wiecie już na czym skupia się uwaga inwestorów przy wyborze inwestycji, czy ta wiedza pozwoli Wam ich oczarować  – jeszcze nie.… W kolejnych wpisach napiszemy o tym jak pobudzić zainteresowanie Waszym przedsięwzięciem, a gdy to już nastąpi na co zwrócić uwagę w przygotowaniach do rozmowy z potencjalnym inwestorem.

Zdjęcie stworzone przez ratch0013 / licencja www.freedigitalphotos.net

Podobne wpisy