Wpisz czego szukasz i naciśnij enter. Aby zrezygnować wciśnij Esc.

Przepis na innowacyjną uczelnię – wykład prof. Aebischer’a z EPFL

Właśnie wysłuchałam inspirującego wykładu o innowacyjnej uczelni wyższej. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Ambasada Szwajcarii w Polsce zorganizowały spotkanie z prof. Patrick’iem Aebischer’em, którego tematyką była historia jak lozańska Federalna Szkoła Politechniczna stała się jedną z najbardziej innowacyjnych uczelni na świecie.

École Polytechnique Fédérale de Lausanne i rankingi

The École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL; Angielski: Swiss Federal Institute of Technology in Lausanne) jest instytutem badawczym/uniwersytetem wyspecjalizowanym w naukach fizycznych i inżynierii. Jako swoją misje wskazuje 3 cele: edukacja, badania oraz transfer technologii.

Trzy kluczowe rankingi – QS World University Rankings, Academic Ranking of World Universities oral Times Higher Education World University Rankings przyznały EPFL odpowiednio drugie, pierwsze i drugie miejsce w kategorii Inżynieria i Technologia w kontynentalnej Europie w latach 2015 i 2016. Głównymi przeciwnikami EPFL w walce o pierwsze 5 miejsc w tej kategorii w Europie są Cambridge, Oxford, Imperial College London oraz ETH Zurich.

Dokładnie statystyki dotyczące pozycji EPFL na świecie dostępne są tutaj.

Warto wspomnieć o jeszcze jednym rankingu – 100 Under 50 Rankings przygotowywanym przez Times Higher Education – w którym uwzględnia się jedynie te uczelnie, które mają mniej niż 50 lat. W tym zestawieniu EPFL plasuje się na pierwszym miejscu niezmiennie od 2012 roku.

Skąd wziął się sukces?

To nie przypadek, dobre położenia, szczęście czy inny pseudolosowy czynnik zdecydowały o tym, że EPFL ma taką pozycję. To dzięki jasnej wizji oraz determinacji w jej realizacji władze uczelni zdołały stworzyć warunki do rozwoju. Kluczową rolę w procesie zmian spełnił prof. Aebischer, który objął urząd rektora w 2000 roku. Pierwsze dwa lata poświęcił na przekonywanie do swojej wizji naukowców, studentów, administrację oraz innych interesariuszy związanych z uczelnią. Później przeszedł do działania – wraz z zespołem zupełnie przeorganizował uczelnię i konsekwentnie dążył do spełnienia wizji i postawionych celów strategicznych. Wizja została zdefiniowane następująco: „Przekształcić EPFL, będącą dobrą uczelnią techniczną, w światowej klasy politechnikę”.  Cele w oryginale brzmiały następująco:

  • Increase critical mass (students and faculty),
  • Enlarge the scientific parameter (natural sciences, life sciences, management of technology, financial engineering),
  • Ameliorate the research scientific output by increasing the quality and the quantity of faculty,
  • Develop a lively campus.

W skrócie po polsku: zwiększyć ilość ludzi na uczelni, skupić się na kluczowych dziedzinach nauki, polepszyć jakość prac badawczych poprzez zwiększenie ilości i jakości kadry oraz stworzyć tętniący życiem kampus.

Przepis na top uczelnię wg. EPFL

Bazując na swoich doświadczeniach prof. Aebischer przedstawił 7-składnikowy przepis na stworzenie wiodącej uczelni. Poniżej znajduje się lista w oryginale.

  1. Attract best students
  2. Go online
  3. Attract the best faculty
  4. Promote technology transfer
  5. Develop an attractive campus
  6. Obtain adequate financial support (state and private)
  7. Improve the university management

Łatwe? Profesor jest daleki od takiego stwierdzenia. Historia EPFL pokazuje jednak, że mając odpowiednie podejście i narzędzia jest to osiągalne. Patrząc na sytuację w Polsce, wydaje mi się, że możliwe jest potworzenie drogi EPFL. Części składowe są dostępne. To czego potrzebujemy to odpowiednie ich połączenie, współdziałanie oraz chęci. Łatwe?

Poszczególne składniki przepisu są zdefiniowane dość szeroko. W kolejnych wpisach postaram się opisać co oznaczają, z perspektywy zarówno EPFL, jak również UC Berkeley. Ten drugi uniwersytet ma zgoła inną historię oraz uwarunkowania, jednak  można zauważyć dużo wspólnych czynników sukcesu.

EDIT: Ministertwo udostępniło nagranie wykładu oraz sesji pytań, które można obejrzeć tutaj:
Część I – https://www.youtube.com/watch?v=LLUqMdmjJpo
Część II – https://www.youtube.com/watch?v=LArb63sMD2k

Post powstał na podstawie prezentacji prof. Aebischer'a przedstawionej 13 kwietnia 2016 roku
Zdjęcie przedstawia cześć kampusu EPFL - Rolex Learning Center, licencja CC BY 2.0, zdjęcie zrobione przez Gabriel Garcia Marengo dostępne w oryginale tutaj 

Podobne wpisy